سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ

سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ

شاید قبلا واژه سنگ اسلب بوک مچ و یا سنگ اسلب فورمچ در معماری داخلی و سنگهای ساختمانی به گوشتان خورده باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با اسلب بوک مچ و اسلب فورمچ بیشتر آشنا کنیم.

سنگ اسلب بوک مچ (Bookmatched)

تکنیک بوک مچ سازی یکی از متداول ترین روش های کاربردی درکف و بدنه است. در این تکنیک سطح دو سنگی که استفاده می شود دارای طرح و رگه های منظم و یکسانی هستند. در بوک مچ، دو سنگ را بصورت قرینه در کنار هم قرار می دهند بطوری که درز بین دو سنگ مانند آینه عمل کند و طرح و رگه هایی که در یک سنگ وجود دارد همان طرح و رگه به صورت قرینه در سنگ مجاور وجود داشته باشد.

برای تهیه این سنگ ها تایل های بزرگ اسلب را از یک کوپ بصورت پشت سرهم برش زده و هنگامی که سطح یک ورق را صیقل می دهند و ساب می زنند، در سنگ دیگر پشت سنگ را صیقل و پرداخت می کنند که این دو هنگامی که در کنار هم قرار داده می شوند یک شکل واحد را تشکیل می دهند، بطوری که رگه ها و طرح و نقش در امتداد یکدیگر باشند و یک طرح قرینه را تشکیل دهند. به این قرینه بوک مچ گفته می شود.

کاربرد سنگ بوک مچ

از بوک مچ معمولاً در کف راهروها و سرویس های بهداشتی، بدنه دفاتر ادارای و تجاری، لابی ساختمان ها و هتل ها، راه پله ها و فضاهایی که طرح و نقش سنگ بصورت قرینه زیبایی خاصی به محل ببخشد استفاده می شود.

سنگ اسلب فورمچ (Fourmatched)

فورمچ همانطور که از نامش پیداست از چهار سنگ تشکیل می شود، به طوری که این 4 سنگ وقتی در کنار هم قرار می گیرند، تداعی کننده فرم و شکل واحدی از سنگ باشند و نقشی از طرح سنگ را کامل کنند که بصورت مچ و کامل کننده طرح بقیه سنگ ها باشد. در بوک مچ دو سنگ بصورت قرینه در کنار هم قرار می گرفتند. حال اگر آن دو سنگ را باهم قرینه قرار دهیم طرح فورمچ تشکیل می شود.

از سنگ های که دارای رگه و طرح و نقش هستند در تولید طرح های بوک مچ و فورمچ استفاده می شود. چنانچه طرح سنگ ساده و یکدست باشد نمی توان آن را برای تولید و فرآوری بوک مچ و فورمچ انتخاب کرد مانند نمونه هایی از گرانیت، سنگ های چینی، کریستال، لایم استون، سنگهای تراورتن و گروهی از مرمرها.

موارد استفاده از فورمچ

از سنگ های فورمچ نیز می توان در بدنه شومینه ها، راه پله، سرویس های بهداشتی، فضاهای نورپردازی شده، تی وی وال و لابی ساختمان های لوکس استفاده کرد. طرح فورمچ چون از چهار سنگ تشکیل می شود بهترین کاربرد در فضاهای بزرگ را دارد که طرح و نقش را بخوبی به معرض نمایش بگذارد.

قیمت سنگ بوک مچ و فورمچ

این سنگها به دلیل فرآوری پیچیده تری که دارند از قیمت بالاتری نسبت به اسلب های دیگر برخوردار هستند که این اختلاف قیمت با توجه به نوع سنگ، کیفیت، طرح و نقش سنگ متفاوت است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *