نصب سنگ اسلب

نصب سنگ اسلب

نصب و اجرای سنگ اسلب نکات فراوانی را به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با نکات نصب سنگ اسلب آشنا کنیم:

نکات نصب و اجرای سنگ اسلب

برای نصب و اجرای سنگ اسلب در داخل سرویس ها معمولا از چسبهای ترکیبی دوقلو استفاده می کنند که علاوه بر استحکام بالایی که پس از خشک شدن بدست می آورند از زحمت کمتری در آماده سازی نسبت به مصالح دیگر برخوردارند. این چسب ها از جداشدن سنگ از چسب و چسب از دیوارجلوگیری می کنند و تقریبا این امر را غیرممکن میسازند.

در مواردی که سنگ ها از جذب آب خوبی برخوردار هستند می توان از دوغاب سیمان نیز استفاده کرد. اما در اجرای سنگ اسلب در کف، از چسب استفاده نمی شود و معمولا از مخلوط ماسه و سیمان به همراه چسب بتن برای آماده سازی و زیرسازی کف استفاده می شود. سطح زیر کار چه در کف و چه در بدنه باید از ترازو شاغولی دقیقی برخوردار باشد که هنگام اجرای کار لازم به هدر دادن فضا برای ترازو شاغول کردن کار نباشد.

معمولا فاصله فضایی که برای نصب سنگ اسلب بدنه به دیوار لازم است از 0/5 سانت تا 1/5 سانت و برای اجرای کف فاصه بین 2 تا 4 سانت ملات خور نیازاست. اگر فضای بدنه بیش از اندازه های تعریف شده باشد باعث شل شدن چسب و حرکت چسب خمیری به سمت پایین کار شده و ممکن است چسب ازسطح دیوار زیرکار با پشت سنگ جدا شود که در استحکام کار نقش بسزایی دارد. درکف نیزهمین قانون حکم فرماست اگر فضای ملات خور خیلی زیاد باشد ممکن است ملات سنگ پس از خشک شدن و کم شدن رطوبت ملات تاحدی نشست داشته باشد که در یکنواختی سطح کارتاثیر زیادی دارد، به همین جهت باید در هنگام تراز سنگ سطح را با چکش پلاستیکی خوب کوبید تا هوای موجود در دوغاب و ملات خارج شود و عمر و ماندگاری کار را بالاتر برد.

برای اینکه لبه های سنگ بالا و پایین نیفتد می توان از همتراز استفاده کرد که سطح دو سنگ را در یک اندازه نگه می دارد و پس از اتمام ومحکم شدن سنگها می توان آنها را جمع کرد و از سطح یکنواختی که پدید آورده اید لذت ببرید.

مراحل انتهای کار باید در بین سنگ ها را به خوبی تمیز و خالی کرد و آن را برای مرحله رزین کاری آماده کرد. در این مرحله درز بین سنگ ها و لب پریدگیها، کرم خوردگیها و سوراخ های سطح سنگ پرمی شوند و سطح کاملا یکنواخت و صاف می شود و درآخر با دستگاه سنگ ساب روی سنگ را در چند مرحله ساب داده و صیقل می دهند که هم سطح کار، یکنواخت و صاف شود و هم درز سنگها و سوراخ ها که رزین شده با بافت سنگ یکی شده و ایرادات سنگ که به چشم میخورد را بخوبی بپوشاند و محو کند.

با توجه به ابعاد بزرگی که این سنگ ها دارند چشم هر ببینده ای از هر قشر اجتماع را به خود جذب کرده اند. کاربرد سنگ های اسلب به داخل ساختمان های مسکونی محدود نمی شود و در مراکز تجاری مانند طلافروشی ها و فروشگاهای لوکس، دفاتر کار مدیران، سالن های کنفرانس و اجتماعات، ورودی و راهرو ساختمانهای تجاری و ادارای، ورودی هتل ها و مرکز گردشگری موزه ها و نمایشگاها، سوئیت های توریستی و…. نیز به چشم میخورد.

انواع روش نصب سنگ اسلب

روش های زیادی برای نصب سنگ اسلب دیوار وجود ندارد. اسلب را معمولا به روش چسبی روی دیوار نصب میکنند که برای نصب این سنگ ها باید به نکاتی توجه داشت:

  • سطح زیر کار باید حتما خشک و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد:

سطح سیمانکاری شده بهتر از هر گزینه ای می تواند برای نصب سنگ مناسب باشد. منافذ کوچکی که دیوار سیمانکاری دارد زمینه خوبی برای درگیر شدن چسب با دیوار فراهم می کند که چسب با نفوذ در این سوراخ های کوچک پس از خشک شدن، استحکام بالایی به سنگ می بخشد. پوشش رزین چسب که در هنگام برش و صیقل به پشت سنگ کشیده می شود معایب و محاسنی دارد.
از عیوب این لایه چسب و توری این است که پشت سنگ را به خوبی عایق می کند و مانع جذب دوغاب (در موارد دوغابی) به سنگ می شود ولی از طرفی همین پوشش در مقاومت و استحکام سنگ کمک بسزایی می کند، از این رو در سنگ هایی که پوشش چسب و رزین در پشت خود ندارند احتمال شکستگی سنگ درجهت رگه های سنگ هست که این پوشش کمک میکند محل این رگه ها کمتر در معرض ترک خوردن و شکستن سنگ قرار بگیرد.


  • معمولا نمی توان از روش دوغابی برای نصب سنگ استفاده کرد:

چون سنگ قدرت جذب آب دوغاب را ندارد و مخلوط ماسه و سیمان که به عنوان دوغاب پشت سنگ ریخته شده باید آب خود را فقط به دیوار زمینه منتقل کند و سفت شود که در مواردی مشاهده شده بعد از مدتی که از زمان اجرای کار گذشته با ضربه و تکان شدیدی که به سنگ وارد می شود سطح پشت سنگ از دوغاب جدا شده و به اصطلاح صدای تق و لقی می دهد. پس بهتر است که از چسب برای مسلح کردن و نصب سنگ استفاده کرد.

  • سطوح گچی هم گزینه مناسبی برای سطح زیر کار محسوب نمی شود.

گچ به دلیل خاصیت افزایش حجمی که در هنگام ترکیب با آب و رطوبت پیدا می کند برای منظور ما مناسب نیست. رطوبت پس از تماس با گچ درآن نفوذ می کند و لایه ها سطحی که نم بیشتر را جذب کرده از دیوار گچی جدا می شود که این نکته باعث مناسب نبودن آن در سطح زیر کار برای نصب سنگ اسلب است. چسبی که روی گچ زده می شود به خاطر دارا بودن درصد رطوبتی که در خود دارد گچ را مرطوب کرده و خاصیت آن را از بین می برد و چسب پس از مدتی از گچ جدا شده و درنهایت به افتادن سنگ می انجامد.

  • تکنیک شاسی کشی

در موادی ممکن است قادر نباشیم که سطح زیرکار را سیمان کرده و آماده اجرا برای نصب اسلب نماییم. در این جا از تکنیک شاسی کشی با آهن استفاده می شود پروفیل آهن را باید به سطح اسکلت ساختمان یا دیوار اصلی اتصال داد. بهترین روش برای شاسی کشی جوش زدن پروفایل به آهن و ستون موجود در دیوار است که از روش های نظیر پیچ و رل برد محکم تر و عمری طولانی تری دارد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *